Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سومین سمپوزیوم بین المللی مثتوی معنوی با عنوان " مولانا، پیام آور صلح و دوستی"  با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست دو سالانه بین المللی، که با همکاری مشترک ایران و ترکیه ترتیب یافت؛ اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و هند به ارائه مقاله در خصوص اشعار و آراء مولانا جلال الدین رومی می پردازند.

دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه ضمن خوشامدگویی به میهمانان این سمپوزیوم که امروز بیست و سوم مهر ماه آغاز  شده و تا فردا بیست و چهارم همین ماه ادامه دارد به قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت.

در گوشه ای از این پیام آمده است: ویژگی منحصر به فرد حضرت مولانا آن است که گرچه در دامن تمدن ایرانی، اسلامی پرورده شده و از سرچشمه های عرفان ناب خراسان سیراب گشته است اما عنقای خیال و اندیشه اش مرزهای زمان و مکان را درنوردیده، به اندیشه ی جهانی بدل شده است. چنانکه امروز از غرب تا شرق عالم، از خاور دور و آسیای میانه گرفته تا اروپا و آمریکا و در میان عرب و عجم و مسلمان و مسیحی، سخن از اوست و از آثار و افکار بلند او.

در ادامه، مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی گفت: مولانا برای نجات بشریت و در راستای اهداف انبیاء در عصر خود، آفرینش هایی کرده و افکار پاک او همچنان تا عصر ما زنده است و تششع انوار آن برای همه ی انسان ها تابان و هدایت کننده است.

سعادت افزود: این سمپوزیوم با عنوان صلح و دوستی از آراء مولانا انشعاب گرفته و عارفان، ادامه دهنده راه پیامبران هستند اما انسان ها این پیام مولانا را که بر گرفته از پیام و سخن قرآن است، خوب دریافت نکرده اند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح نمود: منطقه ای که ما در آن زندگی می کنیم مملو از زبان ها و قومیت های مختلف است و همچنین با شهرها و استان های بسیار کشورهای همسایه از جمله ترکیه و اقلیم کردستان، آذربایجان و ... هم مرز و همزبان هستیم و چقدر خوب خواهد شد اگر از پیام صلحای بشری مبنی بر عشق و علاقه به یکدیگر غافل نباشیم.

در آیین افتتاحیه این همایش دو روزه که پژوهشگران  در خصوص مثنوی و نیازهای جامعه معاصر، آموزه های اسلامی در مثنوی معنوی، جایگاه مولانا در اندیشه جهان غرب، تعلیم و تربیت در نظام فکری مولانا، مولانا معلم اخلاق و ... بحث و تبادل نظر می نمایند دبیران علمی طرف ترک و ایران، رییس انجمن اساتید زبان و ادبیات فارسی، نماینده وزارت امور خارجه در ارومیه و سرکنسول ترکیه در ارومیه به ایراد سخنرانی پرداختند.

از مجموع 351 مقاله رسیده به دبیرخانه این سمپوزیوم، 51 مقاله برای ارائه و یکصد مقاله برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات پذیرش شده اند.

گفتنی است: اولین سمپوزیوم مشترک حسام الدین چلبی ارموی و مثنوی معنوی در سال 1390در کشور ایران و دومین سمپوزیوم با عنوان تأثیرپذیری معاصران از افکار، آثارو احوال مولانا در سال 1392 در کشور ترکیه برگزار شده و سومین سمپوزیوم با عنوان مولانا، پیام آور صلح و دوستی در ایران در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir