Public Relations News Website

امروز

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان استان روز شنبه 31 تیرماه 1402 در محل پردیس علم و فناوری دانشگاه ارومیه و با حضور مسئولین استان و دانشگاه و مدیران عامل شرکت های دانش بنیان استان برگزار شد.

دکتر علیجانپور رییس دانشگاه ارومیه در این گردهمایی با اشاره به این نکته که این اولین همایش از این نوع و با حضور تمامی افراد متخصص، ذینفع و دخیل در امر شرکت های دانش بنیان است، گفت: این گردهمایی با هدف تقویت و هم افزایی شرکت های دانش بنیان و بررسی مسایل و مشکلات این شرکت ها و تسهیل راه های ورود این شرکت ها به بازارهای داخلی و خارجی تدارک دیده شده است.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت های داش بنیان در کشور 8827 شرکت است، افزود: از این تعداد 96 شرکت در استان آذربایجان غربی مستقر می باشند که باید سعی کنیم سهم یک درصدی استان را از این تعداد شرکت به سه درصد برسانیم و در حدود 290 شرکت دانش بنیان در استان داشته باشیم.

وی افزود: رسیدن به این مهم تنها بر عهده دانشگاه و پارک های علم و فناوری نیست و برای نیل به این هدف تمامی اجزای اکو سیستم کارآفرینی و دانش بنیان باید دست به دست هم بدهند که در این مورد امروز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

 

دکتر علیجانپور تصریح کرد: تحقق این هدف با عنایت به حمایت های مدیریت عالی استان جناب آقای معتمدیان و مجموعه معاونت هماهنگی امور اقتصادی جناب آقای کرمی و دکتر حیدری از شرکت های دانش بنیان، کاملا دست یافتنی است.

وی افزود: دانشگاه ارومیه در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 1382 مرکز رشد و 1385 پارک علم و فناوری را تاسیس نموده است.

رئیس دانشگاه ارومیه بیان کرد: اعضا هیات علمی دانشگاه نیز باید جهت ایفای نقش حمایتی خود از شرکت های دانش بنیان، علاوه بر تمرکز بر مرجعیت علمی و برون داد پژوهشی باید به برون دادهای فناورآنه نیز توجه کنند که این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

دکتر علیجانپور با بیان اینکه وزارت علوم نیز توجه ویژه ای به مساله شرکت های دانش بنیان دارد، گفت:  در آیین نامه ارتقا اعضا هیات علمی مشوق های بسیار خوبی را برای اساتید فعال در حوزه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی در پایان به لزوم توسعه اجزا زیست بوم فناوری در تمامی دانشگاه های استان از طریق ایجاد مراکز نوآوری تخصصی اشاره کرده و افزود: دانشگاه ارومیه مجوز اصولی تاسیس پردیس علم و فناوری را اخذ نموده و به زودی با حمایت های مسئولین استان این پردیس راه اندازی خواهد گردید.

جواد کرمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز د این گردهمایی گفت: حمایت حاکمیت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان پس از نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بسیار بیشتر شده و این شرکت ها اکنون مورد حمایت و توجه بیشتر دولت قرار گرفته اند اما هنوز با ۹۶ شرکت دانش بنیان فعال در استان، در این بخش جایگاه خوبی در کشور نداریم.

وی افزود در این گردهمایی باید مسایل و مشکلات شرکت‌ها احصا و با استفاده از همه توان مسئولین ، نخبگان و صاحبان شرکت‌ها نسبت به حل آنها اقدام لازم صورت گیرد وشرکت‌های دانش بنیان نیز باید به موضوع کیفی و تولید نوآوارانه در حوزه‌های مختلف بپردازند. بنحوی که این امر باعث کاهش و نهایتاً قطع ارزبری در بخش مواد اولیه و محصول نهایی شود.

معاون استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه اکنون درصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور متناسب با خروجی نیست، تاکید کرد: این شرکت ها همچنین باید زمینه اشتغال نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم کنند.

وی به لزوم موشکافی علل کم بودن تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان تاکیده نموده و بیان کرد: این آسیب باید بسرعت برطرف و مسیر برای تاسیس و فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان هموار شود.

کرمی ادامه داد: این شرکت‌ها نباید معطل دریافت تسهیلات باشند و دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه نهایت همکاری را با این شرکت ها داشته باشند.

وی در پایان بر اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف تولید، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری تاکید نموده و افزود: آمادگی داریم برای این منظور اقدامات لازم را انجام دهیم تا جایگاه استان در این بخش ارتقا پیدا کند.

بیان مسایل و مشکالت توسط نمایندگان شرکتها، تبیین حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانشبنیان و تشکیل جلسات B2B بین شرکتها از دیگر برنامه های این گردهمایی یک روزه است.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir