Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین نکوداشت پروفسور فاطمه مدرسی استاد دانشگاه ارومیه و ایران پژوه ارومیه‌ای و مراسم رونمایی از «دانشنامه اساطیر ایران» نوشته این دانشمند برجسته، در سالن صفی‌الدین اورموی حوزه هنری استان با همکاری و همیاری نهادهای علمی و پژوهشی اعم از دانشگاه ارومیه، بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی، استانداری، حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، شورای شهر، شهرداری، مرکز پژوهش‌های اسلامی و صدا وسیما برگزار شده است.

برگزاری نکوداشت‌ها به نوعی پاسداشت علم است

دکتر عباس شفیعی، معاونت پژوهشی دانشگاه ارومیه، در این آئین گفت: استان آذربایجان‌غربی از دیرباز مهد علم، فرهنگ و تمدن بوده است و براساس آخرین کاوش‌ها قدمت ۷ هزار ساله دارد.

وی افزود: شمس تبریزی، پوریای ولی، نیمتاج سلماسی، برادارن شهید مهدی و حمید باکری، ثفی الدین اورموی، عباس زریاب خویی، ژاله آموزگار و پروفسور فاطمه مدرسی از جمله مفاخر این استان هستند.

شفیعی ادامه داد: دانشگاه ارومیه اگر توانسته تا به امروز افتخاراتی کسب کند در سایه علم اساتیدی چون فاطمه مدرسی بوده است و بنابراین این نکوداشت‌ها به نوعی پاسداشت علم است.

 تامین سلامت فکری انسان‌ها برعهده علما و اندیشمندان است

سرپرست بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: کشور ایران علما و اندیشمندان زیادی دارد که به پشتوانه دانایی و توانایی در تامین سلامت فکری انسان‌ها تلاش می‌کنند.

سعید ملکی، گفت: کشور ایران بر خود می‌بالد که علما و اندیشمندان این چنینی دارد که به پشتوانه دانایی و توانایی که دارند در تامین سلامت فکری انسان‌ها تلاش می‌کنند.

ملکی ادامه داد: ما در ایران و استان آذربایجان‌غربی گنجینه‌هایی از مفاخر داریم که باید با بپایی چنین مراسماتی بتوانیم گوشه‌ایی از این زحمات را جبران کرد.

ساخت مستند ۲۰ نفر از مفاخر استان

علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، نیز د ر این مراسم گفت: امروز با موضوع مهم مهاجرت نخبگان به خارج از کشور مواجه هستیم و یکی از دلایل آن این است که ما به مفاخر کشور خودمان آنطورکه شایسته است نمی‌پردازیم.

وی افزود: بحث نکوداشت نباید مختص به زمان خاصی باشد و نوجوانان و جوانان امروز ما مهم هستند که به آن‌ها این مفاخر را به‌عنوان الگو معرفی کنیم

نوروزی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع انجمن مفاخر در سال ۱۴۰۲ طی تفاهم‌نامه ایی که با مستندسازهای استانی بستند فیلم بیش از ۲۰ نفر مفاخر علمی و فرهنگی استان در حال ساخت است که امیدواریم بتوانیم در سطح ملی و بین‌المللی این مفاخر را بشناسانیم.

وی در ادامه گفت: مفاخر و نخبگان علمی خود را محدود به این چنین برنامه‌هایی نباید بکنیم و شخصیت‌های بزرگ با چنین برنامه‌هایی بزرگتر نمی‌شوند چون بزرگ هستند و این افراد ما را بزرگ می‌کنند.

تکریم مفاخر علمی و فرهنگی وظیفه همه است

هادی سعیدفرد، رئیس حوزه هنری آذربایجان‌غربی نیز در آئین گفت: استان آذربایجان‌غربی به لحاظ اینکه از شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های علمی و فرهنگی برخوردار است، تکریم شایسته این سرمایه‌های معنوی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: هدف بلندتر و بالاتر شکل‌دهی یک منظومه کهکشان برای نسل‌های بعدی است و ما به‌عنوان حوزه هنری انقلاب اسلامی در خدمت این اهالی هستیم.

سعیدی‌فرد گفت: اطلس فرهنگ و هنر استان آذربایجان‌غربی در حال تدوین است که امیدواریم بزودی مورد استفاده قرار گیرد.

در کشور با خلا معرفی الگو برای نسل جوان روبرو هستیم

هادی طباطبایی، پژوهشگر حوزه تاریخ نیز در این مراسم گفت: ما امروزه در کشور با خلا معرفی الگو برای نسل جوان روبرو هستیم، الگو داریم ولی نتوانستیم معرفی کنیم.

وی افزود: منطقه آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اصولاً شمال‌غرب کشور ایران عالم خیز و دانش‌پژوه است.

طباطبایی گفت: در استان می‌توان بزرگانی چون محمد امین ریاحی، زریاب خویی را نام برد که خانم مدرسی نیز نمونه‌ایی از این بزرگان است و این منطقه هیجوقت خالی از دانشمند و عالم نبوده است.

افتخارم شغل معلمی است

فاطمه مدرسی، استاد دانشگاه ارومیه و پژوهشگر ارومیه‌ای نیز در این مراسم گفت: افتخارم این‌است که معلم و معلم‌زاده هستم.

وی گفت: معلمی شغلی است که با عشق عجین است و هر کسی عاشقانه در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم همت دارد.

مدرسی ادامه داد: من از حتی از دانشجویان خودم آموزش محبت و مهربانی می‌بینم و این مهر و محبت است که باعث موفقیت می‌شود.

گفتنی است؛ در پایان این آئین از کتاب «دانشنامه اساطیر ایران» نوشته دکتر فاطمه مدرسی رونمایی شد.

فاطمه مدرسی متولد ۱۳۳۵ شمسی، استاد فرهیخته و پژوهشگر برتر کشوری، مؤلف، محقق، مترجم، مصحح، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، دکترای زبان و ادبیات فارسی، از چهره‌های برجسته علمی مهاباد است که در یک خانواده فرهنگی مهابادی تبار در محلات به سال ۱۳۳۵ ش به دنیا آمد و پس از سه سال به مهاباد بازگشت. او بعد از گذراندن دوران کودکی و طی کردن مقطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی، تحصیلات متوسطة خود را در مهاباد به پایان رسانید و در سال ۱۳۵۳ موفق به اخذ مدرکدیپلم گردید. سپس در همان سال به عنوان دانشجوی ادبیات وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز شد و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشت به پایان رسانید.

حوزه کاری وی در زمینه ترجمه از انگلیسی به فارسی، از عربی به فارسی و بیشتر زبانی است. در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات از محضر اساتید بزرگی همچون ابوالقاسمی، پور نامداریان و بسیاری دیگر از عالمان و اندیشمندان آن زمان کسب فیض نمود. در سال ۱۳۵۶ با کسب رتبه اول کارشناسی ارشد را به پایان برد و در سال ۱۳۶۴ با کسب رتبه اول در دانشگاه تهران موفق به کسب درجة دکتری شد، از آن پس تاکنون به تدریس در دانشگاه ارومیه و دانشگاه‌های مهاباد مشغول می‌باشد. در سال ۱۳۸۱ ش درجه پروفسوری به ایشان تعلق گرفت. از تألیفات پر ارزش و از مهمترین آثار وی کتابهای نفیسی درباره ادبیات فارسی می‌باشد که خوشبختانه به چاپ رسیده و مورد استفاده محققین، فرهنگیان و دانشجویان قرار دارد. بیش از ۴۵۰ مقاله تخصصی ایشان در نشریات تخصصی–پژوهشی داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

مدرسی بیش از ۵۰ کتاب دارد. چون تافته ریگ زیر باران، سی مرغ در آیینه سیمرغ، کتاب از واج تا جمله، سیمای رسول مهر در ادب فارسی، قلعه دختر، ترجمه امپراطوری زبان، ماهیان جدا از آب (تأملی در اشعار طاهره صفار زاده)، زبان فارسی در گسترۀ تمدن ایرانی، تصحیح دیوان محبی (سلطان سلیمان قانونی)، تصحیح و شرح دیوان طرزی افشار، کعبۀ دل (زبان صوفیانه عین القضات)، شعر فروغ در بوتۀ نقد زیبایی شناسی، گردآوری مجموعه مقالات دومین همایش بین‌المللی مولانا، تصحیح ورقه وگلشاه (به زبان کردی)، ای عشق تو موزون تری جستار هایی در باب زندگی و اندیشه شمس و مولانا، تصحیح و توضیح سلامان وابسال خواجه زین العابدین مشهور به عبدی بیگ ونویدی شیرازی، ترجمه طبقات الشفاعیه فارسی و چندین مقاله و ترجمه از جمله آثار این ایران‌پژوه ارومیه‌ای است. عضو هیئت ممیزه دانشگاه ارومیه از سال ۱۳۸۳ شمسی تا کنون، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات از سال ۱۳۸۴ ش تاکنون و عضو شورای انتشارات دانشگاه ارومیه در دوره‌های مختلف از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.

کسب عناوین مترجم نمونه در سال ۱۳۷۹ شمسی، مؤلف نمونه دانشگاه ارومیه در سال ۱۳۸۲ شمسی، پژوهشگر نمونه دانشگاه ارومیه در سال‌های ۱۳۸۷-۱۳۸۳ شمسی و کسب عنوان مؤلف نمونه استان در سال ۱۳۸۶ شمسی، از جمله افتخارات ایشان است.

گزارش صدا و سیما از این مراسم را در زیر مشاهده نمایید:

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir