Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با اشاره به ماده 11 و 13 قانون جهش تولید، گفت: باید مسیر علم را به سمت صنایع سوق دهیم تا شاهد پیشرفت در بخش‌های مختلف جامعه باشیم. این قانون جهش بلندی در همین مسیر است.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه ارومیه، دکتر عباس شفیعی در نشست ارتباط دانشگاه با صنعت که با هدف تبیین ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان برگزار شد، اظهارداشت: در دانشگاه دو نوع تولید علم صورت می‌گیرد اول تولید علم محض که در نتیجه حرکت در مرزهای دانش اتفاق می‌افتد و دوم تولید علم فناورانه که در نتیجه  استفاده از علم محض برای تولید فناوری، محصول، فرآیند و ارائه یک خدمت به وجود می آید.

وی در تشریح ماده 11 و 13 قانون جهش تولید دانش بنیان، افزود: در ماده 11 قانون جهش تولید آمده است که « معادل هزینه انجام شده برای فعالیت های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتها و مؤسسات متقاضی اعطاء می شود و معادل آن از مالیات قطعی­شده سال انجام هزینه مذکور یا سال های بعد کسر می شود.» همچنین در ماده 13 این نیز آمده است « با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاهها و مراکز آموزش­عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد نمایند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه­ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (۱۱) این قانون نیز می­گردند.»

وی، افزود: نماد سنجش علم در دنیا تولید و انتشار مقالات در پایگاه‌های معتبر علمی دنیا است در حالیکه نماد علم فناورانه، ثبت اختراع است. رتبه ایران در شاخص های نوآوری و فناوری WIPO 2023 مانند خروجی های خلاق رتبه ۴۳ دنیا است در حالی که کشور ترکیه رتبه ۲۷ دنیا را دارد، همچنین در خروجی‌های دانش و فناوری رتبه ۵۵ را داریم که ترکیه رتبه ۴۶ را دارد، در شاخص‌های پژوهش و سرمایه انسانی نیز رتبه ۶۰ دنیا را داریم اما در شاخص پیچیدگی کسب و کار رتبه 117 دنیا را داریم یعنی علیرغم وجود دانش و فناوری در کشور، مسیر تبدیل آنها به محصول و کسب و کار و همچنین انتقال فناوری به صنعت وجامعه با پیچیدگی و مشکلات ساختاری در سیاست گذاری، مراحل اداری، اعطای مجوزها با موانع زیادی مواجه است.

دکتر شفیعی با بیان اینکه ایران در تولید علم در سال ۲۰۱۲ رتبه ۲۱ دنیا را داشت که در همان سال در تولید علم فناورانه رتبه ۳۷ را کسب کرده بود. در سال ۲۰۲۱ در تولید علم رتبه ۱۷ یعنی ۴ پله صعود و در تولید علم فناورانه رتبه ۲۷ یعنی ۱۰ پله‌ صعود را داشتیم این امر بیانگر این نکته است که گام های مثبتی در تولید علم فناورانه در کشور ما آغاز شده است که در نهایت به نفع جامعه، صنعت و اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه نسبت پروانه‌های ثبت اختراع بین المللی به انتشارات علمی که در کشور صورت گرفته ۳۲ صدم درصد است، گفت: این آمار در مقایسه با کشور ژاپن که ۸۱ درصد و در تایوان ۷۰ درصد و در کره جنوبی ۵۴ درصد است بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ارومیه در ثبت اختراع بین المللی بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ رتبه هفتم کشور را دارد و در ثبت اختراعات ملی  رتبه شانزدهم را در سطح دانشگاه‌های کشور از آن خود کرده است.

دکتر شفیعی با تاکید بر اینکه باید مسیر علم را به سمت صنایع سوق دهیم همچنین  صنایع را نیز باید به سمت دانشگاه ترغیب نماییم تا با انتقال فناوری بتوانیم مشکلات و مسائل موجود را با تکیه بر توانمندی‌هایی که در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد حل نماییم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه اذعان کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان به عنوان یک قانون مترقی ظرفیت های بسیار زیادی را پیش روی تولید علم فناورانه و استفاده از توانمندی های صنایع کشور قرار داده است. در این قانون اهرم های موثری مانند اعتبار مالیاتی برای تسهیل امور و کاهش پیچیدگی اداری در جهت کمک به شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه ها  و صنایع  تعیین نموده است. مشکلی که در حال حاضر احساس می شود این است که بسیاری از صنایع و ذی نفعان از مفاد این قانون اطلاع کافی ندارند بنابراین ضروری ترین فعالیت، ترویج و تبیین قانون جهش تولید دانش بنیان است که دانشگاه ارومیه برنامه ریزی وسیعی را انجام داده است.

دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: دانشگاه ارومیه با اختصاص 12 هکتار از زمین های خود به پردیس علم و فناوری دانشگاه که در آن امکانات و ساختمان های مناسبی مانند مراکز رشد و نوآوری و کارآفرینی، پژوهشکده های مختلف، آزمایشگاه مرکزی مجهز و امکانات رفاهی و ورزشی متعدد، زیرساخت مناسبی را برای استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع فراهم آورده است و می تواند با داشتن بیش از 500 هیات علمی متخصص و نزدیک به 6000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی میزبان مناسبی برای کمک به توسعه محصول و همچنین فناوری ها و محصولات جدید برای صنایع باشد.

مدیر فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه ارومیه؛

 قانون جهش تولید دانش بنیان فرصت ارتباط صنعت و دانشگاه را ارتقا می‌دهد

 مدیر فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه ارومیه نیز در این نشست، گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان به ویژه ماده ۱۱ و ۱۳ این قانون، فرصت ارتباط صنعت و دانشگاه را ارتقا می‌دهد.

 دکتر بهیاری اظهارداشت: تامین مالی برای پروژه‌هایی که تحقیق و توسعه از سوی دانشگاه انجام می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

 وی افزود: زمانی که این تامین مالی از سمت صنعت باشد باید نگاه دقیق به آن صورت گیرد تا نیازهای آن احصا شود و دقیقاً معلوم شود تا بازار به چه سمتی در حال حرکت است و فناوری‌هایی که توسعه می‌دهد شامل چه موضوعاتی است.

 مدیر فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه ارومیه ابراز کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان به ویژه ماده ۱۱ و ماده ۱۳ این قانون بستر را فراهم آورده تا صنعت بتواند از خدمات دانشگاه و شرکت دانش بنیان برای ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری خود استفاده کند و دانشگاه ارومیه این بستر را برای استفاده صنعت فراهم کرده است.

دکتر بهیاری با اشاره به نقش دانشگاه ارومیه در توسعه تحقیق و پژوهش در استان و ارتباط با صنعت تاکید کرد: امیدواریم با بستری که دانشگاه ارومیه برای استفاده صنایع فراهم کرده است بتوانیم ارتقاء فناوری داشته باشیم و ارتباط دانشگاه و صنعت را بیش از گذشته افزایش دهیم که در نهایت به توسعه اقتصادی کشور منجر می‌شود.

گزارش صدا و سیما از نشست ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف تبیین ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان به میزبانی دانشگاه ارومیه

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir