Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳

دکتر یونس کریم­پور عضو هیات علمی گروه گیاه­پزشکی دانشگاه ارومیه طی نزدیک به 20 سال کار تحقیقاتی تعداد یک جنس و 22 گونه جدید از حشرات و کنه­ ها را شناسایی، تعیین هویت و برای اولین بار به دنیای علم معرفی کرده است.

جنس و گونه ­های فوق از مناطق اطراف ارومیه شامل دره شهدا، منطقه سرو، اطراف دریاچه مارمیشو، کوه سیر و تعداد 7 گونه نیز از استان آذربایجان ­شرقی (در قالب رساله دکتری خانم مریم اسدی فارفار) جمع­ آوری و شناسایی شده­اند. .

 شناسایی و توصیف این گونه ­ها با همکاری پرفسور حسین لطف­علی زاده (متخصص تاکسونومی حشرات از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و دکتر محمدرضا کاویانپور متخصص تاکسونومی کنه­ ها) و متخصصین مختلف از کشورهای، روسیه، اوکراین، ترکیه، مجارستان، دانمارک، جمهوری چک، انگلستان و فرانسه صورت گرفته و مقالات آنها در مجلات Zootaxa ، Vestnik Zoologii ، Zoosystematica Russica ، Acta Societatis Zoologicae Bohemicae ، European Journal of Taxonomy ، International Journal of Environmental Studies ، Zoology in the Middle East و International Journal of Acarology  به چاپ رسیده است.

این پژوهشگر با بیان این که تغییرات اقلیمی، تخریب زیستگاه ­ها و ورود و دست­اندازی انسان به زیست­ بوهای طبیعی باعث حذف و کاهش جمعیت تعداد زیادی از گونه ­های گیاهی و جانوری در ابعاد جهانی شده است خاطرنشان کرد که حشرات از مهم­ترین شاخص ­های زیستی برای سالم و تمیز بودن زیست­بوم­ های آبی و خاکی بوده و سریعا به تغییرات کیفی در زیست­بوم­ها واکنش نشان می­دهند.

این پژوهشگر شهروندان را به رعایت اخلاق طبیعت­ گردی توصیه نموده و خاطرنشان کرد که در زمان حضور در زیستگاه­ های طبیعی مانند مناطق ذکر شده، از کندن و سوزاندن گیاهان اکیدا خودداری نموده و از بجا گذاشتن و انباشت انواع زباله ­ها، دورریزها، آلاینده ها و بویژه پلاستیک ­ها در دامن طبیعت کاملا پرهیز کنند.

دکتر کریم ­پور افزود: کشف، گزارش و توصیف این تعداد از گونه ­های مختلف حشرات از اطراف ارومیه برای اولین بار در جهان، نشان دهنده آن است که آذربایجان­غربی با داشتن زیستگاه ­ها و زیست­بوم­های متنوع از غنای گونه ­ای بسیار خوبی برخوردار بوده و لازم است که ضمن مراقبت از این زیستگاه ­ها، در آینده تلاش­های بیشتری برای کشف و شناسایی گونه­های جدید از مناطق مختلف استان صورت گیرد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir