Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳

 اولین کنگره بین المللی گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی  به همت دانشگاه ارومیه و با مشارکت انجمن گیاهان دارویی ایران و دانشگاه آتاتورک کشور ترکیه و با حمایت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور و نیز حمایت معنوی و مادی مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی کشور اولین کنگره بین المللی گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی را در 30 مهر و 1 آبان ماه با حضور پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

دکتر شفیعی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با توجه به برگزاری مشترک این کنگره توسط دانشگاه ارومیه و دانشگاه آتاتورک ترکیه گفت: این کنگره را می توان به عنوان نقطه عطفی در همکاری‌های علمی بین‌المللی توصیف کرد.

دکتر شفیعی بیان نمود: این کنگره با هدف گرد هم آوردن دانشمندان و پژوهشگران از دو کشور ایران و ترکیه برگزار شد تا اطلاعات و یافته‌های جدید در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی به اشتراک گذاشته شود. ما می‌خواهیم نحوه به‌کارگیری این دانش را در صنعت دام و طیور بررسی کنیم و به طور کلی در علم دامپزشکی به‌کار بگیریم. تمرکز اصلی این همایش بر تولید غذاهای ایمن و داروهای طبیعی است که می‌تواند به بهبود امنیت غذایی انسان‌ها کمک کند. همچنین، این کنگره فرصتی برای ایجاد پتانسیل علمی و تحقیقاتی در استان آذربایجان غربی است و می‌توان گفت که این یک حرکت نوآورانه و جدید است که دانشگاه ارومیه با حمایت‌های ملی و بین‌المللی به عهده گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه در مورد همکاری دانشگاه ارومیه با دانشگاه آتاتورک اظهار نمود: همکاری ما با دانشگاه آتاتورک به دلیل اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی بین ایران و ترکیه بسیار مهم است. دانشگاه آتاتورک یکی از پیشگامان تحقیقاتی در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی است، و این همکاری فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات بین پژوهشگران دو کشور فراهم می‌کند. علاوه بر این، این همایش با حمایت سازمان‌های علمی و تحقیقاتی معتبر ایران همچون انجمن گیاهان دارویی ایران و سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شود که این نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این رویداد در سطح ملی و بین‌المللی است.

 دکتر شفیعی در ادامه در مورد موضوعات این کنگره گفت: موضوعات اصلی این کنگره شامل بررسی کاربرد گیاهان دارویی در طب دامپزشکی، تولید داروهای طبیعی برای استفاده در دام و طیور و همچنین تحقیقاتی پیرامون تولید غذای ایمن برای انسان‌ها است. همچنین، روش‌های سنتی و نوین در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها در حیوانات و نقش گیاهان دارویی در این زمینه‌ها نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت. هدف ما این است که نتایج این کنگره به بهبود صنایع دامپزشکی و امنیت غذایی در سطح ملی و منطقه‌ای کمک کند.

 وی افزود: ما انتظار داریم که این کنگره منجر به گسترش تحقیقات مشترک بین دانشمندان ایرانی و ترک شود و همچنین فرصت‌های جدیدی برای نوآوری و توسعه در صنایع مرتبط با گیاهان دارویی و دامپزشکی ایجاد کند. امیدواریم که با برگزاری این همایش، راهکارهای جدیدی برای تولید محصولات ایمن‌تر و داروهای طبیعی‌تر در اختیار دامداران و تولیدکنندگان قرار گیرد و در نهایت به امنیت غذایی جامعه کمک کند.

 دکتر شفیعی در پایان در مورد برنامه‌های آینده دانشگاه ارومیه در این زمینه گفت: دانشگاه ارومیه در نظر دارد تا با استفاده از تجربیات و نتایج این کنگره، برنامه‌های پژوهشی جدیدی را در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی تدوین و اجرا کند. همچنین، توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی و تقویت ارتباطات پژوهشی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به یک قطب علمی در این حوزه تبدیل شویم.

 در پایان، دکتر شفیعی از تمام پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت کرد که در این کنگره شرکت کنند و به توسعه دانش و تبادل تجربیات در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی بپردازند.

 مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این کنگره گفت: دامپزشکی، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با دام در استان مرزی آذربایجان غربی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر سید امید خلیل زاده گفت: این استان با ۵۰۰ هزار راس دام سنگین و پنج میلیون راس دام سبک به ترتیب در جایگاه پنجم و سوم کشور از لحاظ جمعیت دامی قرار دارد.

وی افزود: فعالیت‌ها و وظایف دامپزشکی در چندین مقوله جمعبندی می‌شود که تامین ایمنی غذایی و صیانت از سلامت دام از جمله این موارد است البته اهمیت توجه به این بخش در این استان چند برابر سایر نقاط کشور است. 

 دکتر مهام رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه و دبیر علمی اولین کنگره بین المللی گیاهان دارویی و طب سنتی دامپزشکی نیز در مورد تعداد مقالات این همایش گفت: حدود 245 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده بود که بعد از داوری نهایی 115 مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و همچنین به صورت پوستر انتخاب شد که 20 مقاله از آنها از کشور ترکیه بود.

دکتر مهام افزود: موضوعات این مقالات در زمینه درمان دام های بزرگ، دام های کوچک، آبزیان و طیور و ترکیب گیاهان دارویی و تولید گیاهان دارویی برای   بهداشت و کنترل بیماری های دام ها است.

لازم به ذکر است این کنگره به صورت آنلاین نیز پخش می شد که شرکت کنندگانی از کشور ترکیه در آن به صورت مجازی حضور داشتند. همچنین رئیس دانشگاه آتاتورک ترکیه و رئیس دانشکده دامپزشکی این دانشگاه در این همایش به صور مجازی سخنرانی نمود.

صدا و سیما نیز از برگزاری این همایش گزارش تهیه نمود. 

 

گزارش روز اول همایش: 

 

 

 

 

 

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir