You are here
نخستین همایش ملی رهیافت های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی با حضور دکتر منادی رییس کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، دکتر رحمانی استاندار آذربایجان غربی، دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه، مسئولین استان و همچنین پژوهشگران و اساتید برگزار شد.
ابتکارات هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش دانشگاهها و فناوری بهرهبرداری شود
دکتر احمد علیجانپور، رئیس دانشگاه ارومیه در این همایش با اشاره به نقش هوش مصنوعی در سیستم آموزشی افزود: هوش مصنوعی در حال دگرگون سازی روشهای آموزش در مدارس و دانشگاههای دنیا است که به شکل اجتناب ناپذیری در حال اجرا است.
وی ادامه داد: هوش مصنوعی در حال حاضر فناوری است اما بزودی تبدیل به یک نیاز حیاتی تبدیل می شود لذا ابتکارات هوش مصنوعی را باید در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاهها و حوزه های فناوری بکار بگیریم.
دکتر علیجانپور با اشاره به بحرانهای زیست محیطی و منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی موجود، گفت:جای خالی این مطالب در کتابها و منابع درسی ما احساس می شود؛ میطلبد پژوهشگران به این حوزه ورود جدی داشته باشند.
تاثیر همایش رهیافتهای نوین برنامه ملی درسی باید در مدارس و میان فرهنگیان نمودار شود
رضا رحمانی، استاندار آذربایجانغربی نیز در این همایش گفت: «نخستین همایش ملی رهیافت های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید» جزو همایشهای نیازمحور است که برگزاری آن ضروری بود.
وی افزود:همایشهای مختلفی در استان برگزار میشود و قطعا هم تاثیرگذار است اما لازمه تحقق اهداف آن، همدلی فرهنگیان، دانشگاهیان و کلیه اقشار و صنوف است و اگر همدلی و وفاق نباشد کارها پیش نخواهد رفت.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد:در استان ما با وجود اینکه مدت کمی است در خدمت مردم شریف استان هستم بیشترین ارتباط را با گروه ها و اقشار مختلف داشته ام چون معتقدم با شناسایی ظرفیت های استان و پتانسیلهای نهفته می توان کارهای بزرگی انجام داد.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است
دکتر علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در نخستین همایش ملی "رهیافتهای نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید" اظهار داشت: ما سندی بنام تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که جزو اسناد بالادستی است و باید با تکیه بر مفاد آن، سیستم آموزش و پرورش را بسوی پیشرفت رهنمون کرد.
وی افزود: با وجود اینکه در مجلس نماینده مردم تبریز هستم اما ۳۹ سال است معلم هستم. پله ها را یک به یک طی کرده ام. در روستا و برای عشایر «آب و بابا نان داد» را درس داده ام. اکابر را برای بزرگسالان گفته ام و مراحل مدیریتی را در سیستم آموزش و پرورش تجربه کرده و هم اکنون به ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیده ام تا دغدغه فرهنگیان را پیگیری کنم.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: یک میلیون معلم را رتبه بندی و رتبه دار کردیم تا سیستم پاداش و جزا را در این سیستم نهادینه کنیم تا معلمی که استحقاق دارد ترفیع بگیرد و آن همکاری که کف امتیازها را کسب نکرده از معلمی خلع شود.
وی ادامه داد: خانواده ها مهمترین رکن تعلیم و تربیت هستند و باید روی نهاد خانواده سرمایه گزاری شود. در دنیای امروز نمیتوان از کنار هوش مصنوعی به سادگی عبور کرد و بخش اجتناب ناپذیر زندگی بشر است.
منادی سفیدان بیان داشت: آموزش و پرورش رکن مهمی برای پیشرفت کشور است و باید آموزش الگوی مصرف را از مدارس شروع کنیم چون پایه و رکن اصلی پیشران توسعه کشور را نظام تعلیم و تربیت می دانیم.
ضرورت بازنگری در سیستم آموزش و پرورش عامل اصلی برگزاری نخستین همایش ملی "رهیافتهای نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید"
علی مطهری مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی در افتتاحیه «نخستین همایش رهیافتهای نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید» اظهار داشت: در باب علت و چرایی برگزاری این همایش به همین نکته اکتفا می کنم که سیستم تعلیم و تربیت نیازمند بازنگری در خرده نظام های زیرمجموعه خود است و «برنامه درسی» از مهمترین خرده نظام های سیستم آموزشی است بنابراین تصمیم بر این شد تا این همایش برگزار شود.
وی افزود: از اواخر سال ۱۴۰۲ مقدمات همایش را فراهم و در شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش مصوب کردیم و فورا شورای سیاستگذاری این همایش را تشکیل دادیم. سپس تصمیم بر آن شد با همکاری دانشگاه ارومیه کارها را پیش ببریم و سیاستگذاری صورت گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی، عنوان کرد: طبق اعلام دبیر علمی همایش، ششصد مقاله در دبیرخانه این همایش وصول شد و داوران ۴۰۰ مقاله را شایسته داوری و پذیرش دانستند که از بین این مقالات ۹ مقاله جهت ارائه در همایش انتخاب شد.
وی ادامه داد: با برگزاری کارگاه های جنبی و پنل های علمی برای شرکت کنندگان و پژوهشگران عزیز، هم افزایی خوبی بین پژوهشگران این همایش ایجاد شد که قابل تحسین است که امیدواریم نتایج و اثرات این همایش در زیست بوم جدید آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی دیده شود.
مطهری ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «برای رسیدن به قله های رفیع باید از پیچ و خم های سخت عبور کرد و بدون آموزش و پرورش امکان عبور از این شرایط سخت ونیز رسیدن به قله ها وجود ندارد.» بنابراین آموزش و پرورش اصلی ترین دغدغه مقام معظم رهبری وکارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
۶۶۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است
دکتر حسنی دبیر علمی این همایش نیز گفت: عصر حاضر، به لحاظ تغییرات پیچیده اجتماعی و اقتصادی، بحرانهای محیطی و تحولات فناوری، با چالشهای شگرفی روبرو است و در این میان زیستبوم جدید مفهومی پویاست که به مجموعهای از تغییرات و نوآوریها در زمینههای مختلف اشاره دارد و به طور ویژه در پاسخ به چالشهای جهانی و نیازهای نوین جامعه پدیدار شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه ادامه داد: در زمینه آموزش و پرورش، «زیستبوم جدید» به مفهومی اشاره دارد که در آن محیط آموزشی و یادگیری به دلیل تغییرات فناوری، اجتماعی و فرهنگی به شکل جدیدی سازماندهی میشود و در این راستا، برنامه درسی ملی ایران، به منزله نقشه جامع یادگیری با تأکید بر انسجام و یکپارچگی در برنامههای درسی، انعطافپذیری و توجه به نیازهای محلی و همچنین تقویت مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی و حل مسئله زمینهساز تحول همهجانبه و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی است تا بدین ترتیب، شاهد ارتقای کیفیت آموزش و تربیت دانشآموزانی توانمند در مواجهه با چالشهای زندگی مدرن در زیستبوم جدید باشیم.
وی افزود: ۶۶۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۴۳۳ مقاله توسط داوران پذیرش از این تعداد هم ۹ مقاله بهصورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
عضو هئیت علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: این ۹ مقاله در سه پنل تخصصی در سالن آمفی تئاتر پژوهشکده آرتمیا دانشگاه ارومیه برگزار خواهد شد.
دکتر حسنی بیان کرد: سه مقاله ارائه شده در پنل اول شامل برنامه درسی و زیست بوم جدید، فرصتها و تهدیدها، پنل دوم شامل برنامه درسی و فناوریهای نوین و پنل سوم نیز شامل عناصر برنامه درسی و زیست بوم جدید است.