Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه ارومیه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منعقد گردید.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه مشترک رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان با رییس، معاونین و روسای دانشکده های دانشگاه ارومیه که دیروز چهارم آذرماه در سالن شورای ستاد مرکزی دانشگاه ترتیب یافت دکتر حب نقی رییس دانشگاه ارومیه با اظهار مسرت از اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، پس از گذشت یک دهه از راه اندازی آن، به یک پایگاه با جایگاه علمی ارزشمند منطقه ای و جهانی تبدیل گشته گفت: این مرکز بنا بر منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و اکنون، به سرعت، مرحله بلوغ خود را سپری می نماید.


وی اظهار امیدواری نمود: همکاری دانشگاه ارومیه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بتواند این دانشگاه را در راستای توسعه و ارتقاء سطح علمی هر چه بیشتر به پیش ببرد.


در ادامه نشست پروفسور جعفر مهراد رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان با اشاره به تاریخچه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نزدیک به چهل کشور منطقه در آسیای مرکزی، غرب دریای خزر، هند، خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر می گیرد و تاکنون که بیش از بیست سال از تأسیس آن می گذرد توانسته است در چاپ و انتشار آثار علمی، بسیار موفق عمل نماید.


وی در ادامه به معرفی پایگاه ISC  پرداخت و افزود : این پایگاه علمی ویژه ی کشورهای جهان اسلام و با هدف انتشار علوم این کشورها آغاز به فعالیت نموده و اکنون ما بدان جایگاه بین المللی دست یافته ایم که کشورهای اروپایی نیز مایل به ثبت نشریات شان در این پایگاه هستند.


وی بررسی و تحلیل مجلات معتبر فارسي در نظام‌ها و فرآورده‌هاي چندگانه ISC  را از جمله وظایف این پایگاه برشمرد و خاطرنشان کرد:درون دهي و پردازش مجلات معتبر عربي كشورهاي اسلامي،پردازش و تحليل مجلات علمي انگليسي ايران و ساير كشورهاي اسلامي و ارائه نتايج آن از طريق فرآورده‌هاي مختلف جهت دسترس پذیری جامعه علمي و ... از جمله وظایف این پایگاه است.


پروفسور مهراد با اشاره به چند زبانه بودن این مرکز گفت: پایگاه استنادی علوم ISI و پایگاه اسکوپوس(scopus) که هر دو معتبرترین پایگاه های علمی هستند، اقدام به انتشار نشریات و مقالات به زبان انگلیسی می نمایند در صورتی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلامISC، به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی اقدام به انتشار آثار علمی می نماید همچنین زبان فرانسه نیز در این پایگاه، راه اندازی گردیده است.


بنابر این گزارش، در پایان این نشست،  واحد علم سنجی دانشگاه ارومیه نیز در محل کتابخانه مرکزی به دست پروفسور مهراد افتتاح گردید.


این واحد از طریق بررسی و ارزشیابی مستمر تولیدات علمی دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و سایر مراکز آموزش عالی و طراحی سیاست گذاری های لازم در راستای برنامه ریزی ارتقای کمی و کیفی تولیدات علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه و کشور گام می بردارد.


 


تحلیل استنادی انتشارات علمی و پژوهشی دانشگاه، کمک به تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و مقایسه آن با سایر دانشگاه‌های همطراز در کشور‌های اسلامی و جهان  و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه‌ها در دانشگاه برای گروه‌های هدف. همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین المللی رتبه بندی. چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترویجی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای)، فراهم کردن امکان استفاده از امکانات ISC بعنوان درگاه ورود به کشور‌های اسلامی به منظور عقد تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های آموزشی و تحقیقاتی. کمک به دانشگاه جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور‌های اسلامی و تسهیل در دعوت از روسا، متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی مرتبط جهت تبادل نظر و برگزاری سخنرانی‌های تخصصی.همکاری و اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی با تاکید بر طرح های پژوهشی بومی و دریاچه ارومیه، چاپ و انتشار کتاب های علمی و فنی دانشگاه و توزیع رایگان این آثار جهت ترویج علم. استفاده دانشگاه از مدارك و نشريات الكترونيكي مركز. تامین نرم افزار‌ها و سامانه‌های مربوط به اتوماسیون عملیات کتابخانه ای و بازیابی اطلاعات و پشتیبانی از آنها، همکاری در برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینار‌های داخلی و بین المللی دانشگاه و حمایت مالی از آنها. حمایت از پایان نامه های دکتری در رشته های علوم و فنون، استفاده از ظرفیت های اعضای هیأت علمی طرفین در آموزش های تحصیلات تکمیلی رشته های تخصصی مربوط و راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها، انتقال اطلاعات موجود در دانشگاه شامل فايل‌ كتابها، همایش ها، نشريات، چكيده پايان‌نامه‌ها و طرح‌ هاي تحقيقاتي، و ... به مركز و ISC با رعایت حقوق مالکیت معنوی اثر و ... از مفاد تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه ارومیه است.


 


 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir