Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حضور مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

 دکتر ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مراسم آغاز دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه ارومیه گفت: سلام گرم معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان را به همه شما ابلاغ می‌کنم که متاسفانه بدلیل جلسه فوق العاده با مقام عالی وزارت و جمعی از مسئولان امکان حضور ایشان در این گردهمایی میسر نشد.

 وی گفت: تلاش می‌کنیم به عنوان فرمانده فعالیت‌های دانشجویی و نقش تحول گرایانه و مسئولیت پذیرانه را با روحیه جهادی و اقدامات موثر در حوزه ستادی را سیاست گذاری و جهت دهی کنیم تا شاهد رسیدن به نقطه مطلوب باشیم.

 مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن تمجید از تلاش ۲۵ ماهه همه بخش‌های حوزه سلامت در خط مقدم مبارزه با همه گیری کرونا افزود: فشار زیادی در این مدت به همه بخش‌ها بخصوص مدافعان سلامت از لحاظ روحی و روانی و جسمی وارد شد.

 دکتر نعیمی خاطر نشان کرد: بعنوان دفتر مشاوره و سلامت و به عنوان متولی سلامتی، قطعا ضعف‌هایی داریم و هر چند متولی بیماری نیستیم ولی تمرکز ما بر بیماری زدایی و درمان است و رویکرد جدید ما تغییر سیاست‌گذاری‌ها و آیین‌نامه‌ها برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی، اجتماعی و معنوی است.

 دکتر نعیمی گفت: دانش‌آموزی که وارد دانشگاه می‌شود باید انسان متعالی در همه ابعاد دانش، علمی، انسانی و معنوی باشد و در همه ابعاد انسان رشد یافته بسیار اهمیت ویژه دارد.

 وی ادامه داد: مراکز نگهداری و سالمندان پر از پدران و مادرانی است که امیدوار بودند فرزندانشان ترقی و رسیدن به مدارج بالا باشد و در این خصوص با مهارت آموزی برای دانشجویان نسبت به تربیت دانشجویان با تعهد به اخلاق و تربیت انسان متعالی تلاش کنیم.

 مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به جمع بندی تغییر و بازنگری آیین نامه بیان کرد:  در بحث hse و محیط زیست بدنبال جهت دهی به فعالیت‌های دانشگاه‌ها هستیم ضمن اینکه تلاش داریم رویکرد مراکز بهداشت و درمان از رویکرد انفعالی خارج و به سمت فعال‌تر شدن حرکت کنیم بطوریکه باید امکانات را بجای تمرکز کامل به درمان، به ارائه آموزش‌های لازم برای حفظ سلامت پیش برویم.

 وی تاکید کرد: ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها باید غربالگری شود و با دریافت دیتاهای مربوط به آنها، اطلاعات را تکمیل و بعد از جمع بندی، داده‌ها را به مراکز ارسال کنیم ضمن اینکه یکی از چالش‌های اساسی ما به روز نبودن اطلاعات و داده‌هاست که باید این مورد رفع شود.

 دکتر نعیمی افزود: امسال طراحی و برنامه ریزی اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور انجام گرفت که اختتامیه آن روز ۱۴ آذر با حضور مقام عالی وزارت و قبل از روز دانشجو برگزار خواهدشد تا گفتمان سلامت وارد حوزه دانشگاه شود.

 وی حضور فعالانه‌تر را در رویکرد جدید بیان و افزود: محور اصلی این حضور، پیشگیری، آموزش و توانمندسازی است و کانون‌های همیاران سلامت جسم نیز در این خصوص فعال شده است.

 مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: حضور دانشجویان در انجام فعالیت‌ها بسیار اهمیت دارد و در این خصوص با افزایش فعالیت دانشجویان در این حوزه، شاهد فعال تر شدن نظام سلامت در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

 دکتر نعیمی گفت: در سامانه الکترونیکی مشاوره (سام) تغییراتی ایجاد شد تا نظام ارزیابی ((سام hse)) که امروز رونمایی خواهدشد به سمت اطلاعات به روز حرکت کند ، باید تاکید کنم بروزرسانی اطلاعات باید اولویت اساسی باشد و این اتفاق نیازمند اصلاحات و ارتقاهای لازم است.

 بحث سلامت جسمی و روحی و روانی دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

دکتر احمد علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه در آیین آغاز دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با خوشامدگویی و خیرمقدم خدمت حاضرین در این گردهمایی گفت: ارائه خدمات مراکر بهداشت و درمان علاوه بر حوزه دانشجویی، بر حوزه اساتید و کارکنان نیز اهمیت ویژه دارد و با توجه به این وظیفه خطیر برای سلامتی جامعه دانشگاهی، برگزاری این گردهمایی‌ها برای ارتقای دانش و بحث و گفت و گو در خصوص شیوه‌ها و راهکارهای جدید ضروری است.


وی تلاش بحث سلامت در دو بعد سلامت جسمی و سلامت روحی و روانی را مسئله بسیار با اهمیتی عنوان و خاطر نشان کرد: باید موضوع سلامتی قبل از تبدیل شدن به معضل به نحو احسن پیگیری شود و باید اذعان کرد با توجه به فاصله زیاد دانشگاه‌هایی چون دانشگاه گیلان و دانشگاه ارومیه با مرکز شهر، دانشجویان علاوه‌بر خطرات و آسیب‌های داخل مجموعه، دوری و مفارقتی از خانه و خانواده دارند.
رئیس دانشگاه ارومیه افزود: در پردیس نازلوی این دانشگاه بیش از ۵هزار دانشجو در ۲ دانشگاه ارومیه و علوم پزشکی در خوابگاه‌ها ساکن و بیش از ۴هزار نفر نیز بخاطر موقعیت شغلی از این مجموعه استفاده می‌کنند و این حجم از نفرات بیانگر جمعیت بزرگی از لحاظ آمار جمعیتی و قابل مقایسه با شهرهاست؛ لذا باید چنین شهری به درمانگاه مجهز تجهیز و آمادگی کافی برای حوادث غیرمترقبه و مواجهه با مشکلات از لحاظ روحی و روانی را داشته باشد و مراکز مشاوره نیز کاملا پای کار باشند.
دکتر علیجانپور به موضوع تعطیلی مراکز مشاوره و درمانگاهی در ۲ سال اخیر بخاطر کرونا اشاره و افزود: بعد از بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها، علاوه بر مسائل معمول به عنوان وظیفه ذاتی درمانگاه‌ها و مراکز مشاوره، بحث کرونا نیز مورد توجه است.
دکتر علیجانپور در خصوص درمانگاه دانشگاه ارومیه نیز گفت: این مرکز طی فعالیت ۱۵ ساله خود بدون مجوز قطعی و فقط با موافقت اصولی فعال بود و در ۶ ماه اخیر با همراهی دکتر جوادی مسائل و پیش نیازها مرتفع و مجوز درمانگاه شبانه‌روزی اخذ شد و اکنون با نیروهایی چون ۶ پزشک عمومی، ۳ پرستار، ۲ پزشک متخصص زنان و داخلی و ۲ راننده و یک آمبولانس بصورت شبانه روزی در حال ارائه خدمت است ضمن اینکه مرکز مشاوره نیز با حضور ۹ مشاور در حد ارشد و دکتری در حال فعالیت است و خدمات خود را علاوه‌بر مرکز در خوابگاه‌ها ارائه می‌دهند.
رئیس دانشگاه ارومیه با تمجید از فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز گفت: با توجه به اینکه بعد سلامت جسم و روح دانشجویان یازمند پشتیبانی‌های جدی است، مشکلات جسمی و روحی در بین آحاد دانشجوها نیازمند شناسایی و غربالگری اساسی است و با دانستن این موضوع که این قشر به‌عنوان عزیز دردانه‌های خانواده خود محسوب می‌شوند و بصورت امانت در دانشگاه حضور دارند، سلامتی آنها بسیار مهم و با اهمیت است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد میهمانان حاضر در طی این گردهمایی خاطرات خوبی از شهر ارومیه به یادگار داشته باشند.

 نقش بسیار پررنگ مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها در رسیدن به مدینه فاضله

دکتر حسن جوادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه در آیین آغاز دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که در دانشگاه ارومیه برگزار شد ضمن خیرمقدم به میهمانان و حاضرین در این گردهمایی گفت: استان آذربایجان‌غربی میزبان ۳۶هزار شهید گلگون کفن است و روح شهیدان بر برگزاری چنین محافل علمی و تخصصی می بالند.


وی گفت: در ۲ سال اخیر بدلیل شیوع و همه گیری بیماری منحوس کرونا شاهد نقش ارزنده و بسیار با اهمیت مراکز بهداشت و درمان و HSE دانشگاه‌های سراسر کشور در مبارزه با این بیماری بودیم و سلامت دانشگاه‌ها مدیون تلاش شماست. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه با اشاره به سهیم بودن مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در پایان بیماری کرونا خاطر نشان کرد: بهره مندی از حداقل‌های بهداشتی و درمانی که برآیند آن سلامتی و امنیت جامعه و بخصوص حوزه دانشگاه‌هاست، امری جهان شمول و مربوط به جامعه جهانی است و حق طبیعی همه آحاد بشری بهره‌مندی از حداقل‌ها در زمینه سلامت و امنیت است و در آموزه‌های توحیدی ما نیز این امر بسیار با اهمیت محسوب می‌شود.
دکتر جوادی به موضوع برابری اسلام با سلامت اشاره و افزود: معنای واژه اسلام و مشتقات آن برابر سلامتی و بهداشت است و رسالت انبیا رسیدن به مدینه فاضله در این دنیا با سلامت و بهداشت و رضوان الهی و بهشت سلامتی و امنیت مطلق است که اسلام و ایمان دنبال تحقق آن است.
دکتر جوادی گفت: امروز در دیار شهیدان گرد هم آمده‌ایم که با هم‌‌افزایی و کنکاش بتوانیم به سلامت و بهداشت به عنوان ۲ حقیقت مهم برای رسیدن به مدینه فاضله و مقصد نهایی که همان بهشت مساوی امنیت و سلامت است دست یابیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه اضافه کرد: امیدواریم میهمانان و حاضرین این گردمایی طی دو روز اقامت خوشی در ارومیه داشته باشند و شاهد برگزاری کمیسیون‌ها و جلسات علمی سرشار از دستاوردهای علمی و موفقیت باشیم تا با حل و فصل مسائل برای رسیدن به راهکارها و خدمات ارزنده دست یابیم.

 

در حاشیه این گردهمایی، سامانه سام hse با هدف گسترش فرهنگ hse رونمایی شد

 به گفته مهندس بهمن آبادی معاون پژوهشکده سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، این سامانه در اصل شبکه اجتماعی برای دانشجوبان دانشگاه‌ها است که با مشارکت دانشجوها برای بالابردن فرهنگ hse فعالیت خواهدداشت.

 

 برگزاری شش کمسیون در این گردهمایی

در طی دو روز در این گردهمایی  ۶ کمیسیون تخصصی «بررسی آئین نامه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه‌ها»، «HSE»، «ایدز»، «تغذیه»، «بیماری‌های شایع جوانان» و «چالش‌های درمان در دانشگاه‌ها» نیز برگزار شد.

 

اختتامیه دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی  

 دکتر اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در آیین اختتامیه دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به موضوع اهمیت مقوله hse اشاره کرد و افزود: اهمیت این مقوله آنچنان است که شاید نتوان با برگزاری چندین گردهمایی و همایش به نتایج ملموس رسید.

 وی گفت: یکی از رویکردهای سازمان در این دوره بحث پیش‌گیری است که این موضوع در مقایسه با درمان هم هزینه کمتری دارد و هم زمان کمی نیاز دارد.

 معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دوره دانشجویی برخلاف دوران دانش آموزی، تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن زندگی دانشجو در دانشگاه به عنوان محیط زندگی است و در این دوران پیش‌گیری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 دکتر ارژنگ خاطرنشان کرد: پیشنهاد من آماده‌سازی «سند جامع سلامت محور با رویکرد پیشگیرانه» است تا شورای انقلاب فرهنگی آنرا تصویب و در دانشگاه‌ها مورد اجرا قرار گیرد ضمن اینکه از جمله مباحث این سند، تدریس درس یک یا ۲ واحدی "آشنایی با محیط‌زیست" در دانشگاه‌ها برای دانشجویان است.

 وی با اشاره به سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز اظهار کرد: یکی از مباحث رخ داده برای دانشجویان صبحانه نخوردن و استفاده از غذاهای سرد مزاج است که سبب شده کلاس‌های ابتدای صبح و اول وقت معمولا رونق کمتری داشته و دانشجوها به سختی قادر به کسب و دریافت قابل قبولی از تدریس اساتید نیستند و استادان سختی زیادی برای آموزش در این ساعات متحمل می‌شوند.

 

در بخش برترین دانشگاه‌های برتر، نمونه و فعال از نظر فعالیت‌های مرکز بهداشت و درمان تجلیل شدند

 در سطح یک، دانشگاه تهران رتبه برتر، دانشگاه تبریز رتبه نمونه و دانشگاه شهیدبهشتی رتبه فعال، در سطح ۲ دانشگاه سمنان رتبه برتر، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه نمونه، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه فعال، در سطح ۳، دانشگاه تربیت مدرس رتبه برتر، دانشگاه سیستان و بلوچستان رتبه نمونه و دانشگاه ایلام رتبه فعال و در سطح ۴، دانشگاه فسا رتبه برتر، دانشگاه دامغان رتبه نمونه و دانشگاه هنر رتبه فعال اعلام شدند.

 در بخش کارشناسان حامی مناطق ۱۰گانه فعال در زمینه بهداشت و درمان، بترتیب در مناطق ده گانه، مهندس آسیه سفیری از دانشگاه الزهرا، مهندس سیده زهرا حسینی از دانشگاه گیلان، مهندس حسین جوانپور از دانشگاه تبریز، مهندس فاطمه پورکاظمی از دانشگاه حضرت معصومه (ص) قم، مهندس سمیرا محمدی از دانشگاه رازی، مهندس زهرا یزدخواسنی از دانشگاه اصفهان، مهندس احمدرضا اسکندری از دانشگاه فسا،  حمیده خطیب از دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، مهندس فاطمه زنده‌دل از دانشگاه بیرجند و مهندس مجتبی فولادی از دانشگاه شهیدچمران اهواز به عنوان برترین‌ها معرفی شدند.

 در ادامه از ارائه دهندگان دو روز برگزاری گردهمایی دکتر فارغ، دکتر قنادی اصل، دکتر کافی، دکتر ممتازپور و دکتر گلفر نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 در خاتمه این گردهمایی از عوامل اجرایی برگزاری دانشگاه ارومیه تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

 

جهت دریافت نشریه این گردهمایی که در اختتامیه این همایش توزیع شد اینجا را کلیک کنید.

کلیپ این همایش را در زیر مشاهده نمایید:

گزارش صدا و سیما از برگزاری این گردهمایی:

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir