Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر  رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه،  ۸ مرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به نقش آرتمیا در اشتغال‌زایی در استان اشاره کرد و یادآور شد: آرتمیا، بزرگترین ظرفیت برای اشتغال‌زایی منطقه بوده و ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین منابع طبیعی آرتمیا در کشور، منطقه و بین‌المللی محسوب می‌شود.

 رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به شرایط حاکم بر جامعه اظهار کرد: شرایط تحریم موجود، فرصت مناسبی است تا دانشگاه‌ها به‌عنوان مرکز تحولات کشور قرار گیرند و صنعت و دانشگاه که به‌ صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کردند، ارتباط بیشتری با یکدیگر ایجاد نمایند.

 وی ادامه داد: صنعت برای ارتقا نیازمند دانش فنی بوده و این دانش فنی در دانشگاه‌ها وجود دارد لذا افزایش ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت برای توسعه هر کشوری ضروری است.

 وی افزود: آرتمیا یک ثروت و ظرفیت منحصربه‌فرد دریاچه ارومیه بوده و می‌تواند در اشتغال‌زایی جایگزین کشاورزی نقش‌آفرینی کند.

 دکتر حب نقی با بیان اینکه هسته اولیه پژوهشکده ارتمیا در سال ۷۴ تا ۷۶ بنا نهاده شد افزود: با افزایش روند خشکی دریاچه ارومیه، در سال 93 پژوهشکده آرتمیا به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تغییر نام یافت تا نقش خود را در احیای دریاچه ارومیه ایفا نماید و طرحهای مختلفی با همکاری ستاد احیا در راستای احیا دریاچه ارومیه انجام شد.

  وی ادامه داد: با موافقت وزارت علوم طی سال گذشته پژوهشکده آرتمیا مجددا به فعالیت مستقل خود برگشت و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز به صورت یک پژوهشکده مستقل به فعالیت های خود ادامه می دهد.

 دانشگاه ارومیه به روسیه فناوری صادر می کند 

 دکتر ناصر آق  رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه نیز در این  نشست  با بیان اینکه آرتمیا نیاز اول صنعت تولید آبزی پروری است افزود: تکثیر میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و زینتی وابسته به آرتمیاست.

 وی ارزش اقتصادی تکثیر و پرورش 4 گروه از آبزیان فوق الذکر را در دنیا حدود 200 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: آرتمیا محصول استراتژیک و زیربنایی در توسعه صنعت آبزی پروری است.

 رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه ظرفیت احیا  را دارد اظهار کرد: با بهبود تراز آب دریاچه ارومیه و کاهش شوری آب دریاچه، امسال شاهد شکوفایی آرتمیا در دریاچه هستیم و این موضوع ثابت می کند که این دریاچه ظرفیت بالایی برای تولید آرتمیا دارد و بهره برداری از آن می تواند منبع درآمد عظیم برای استان باشد. 

 وی قیمت هر کیلوگرم سیست خشک آرتمیا و لارو زنده غنی شده آرتمیا را در بازارهای جهانی بین 60 تا 250 دلار اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم آرتمیا زنده در کشور 70 تا 150 هزار تومان است. دکتر آق افزود، آمریکا سالانه 1/5 میلیارد دلار معادل 18 هزار میلیارد تومان از دریاچه بزرگ نمک یوتا بهره برداری می کند که 200 میلیون دلار آن از محل فروش آرتمیاست و در صورتیکه احیای دریاچه به روش پیشنهادی پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه انجام گیرد سالانه می توان حداقل 100 میلیون دلار معادل 1200 میلیارد تومان از محل بهره برداری آرتمیا درآمدزایی کرد بدون اینکه کوچکترین آسیب اکولوژیکی به آن وارد شود.

  دکتر آق بیان کرد: اخیرا به دعوت یک شرکت بزرگ روسی جهت بررسی وضعیت دریاچه‌های شور جنوب غرب روسیه که جزو زیستگاه‌های طبیعی آرتمیا هستند به این کشور سفر کردم. هدف از این سفر بررسی امکان همکاری پژوهشکده آرتمیا دانشگاه ارومیه در پروژه های تولید، عمل آوری و فرآوری آرتمیای روسیه است. خوشبختانه در بازدیدی که هفته پیش مدیران شرکت روسی از پژوهشکده آرتمیا داشتند جزئیات همکاری مشخص شد و تفاهمنامه همکاری بین ریاست دانشگاه و مدیر شرکت روسی جهت انتقال دانش فنی تولید، عمل آوری و فراوری آرتمیا به امضا رسید. پس از عقد قرارداد انتقال دانش فنی آرتمیا به قزاقستان، انتقال دانش فنی آرتمیا توسط دانشگاه ارومیه به کشور روسیه، اعتبار و توانمندی پژوهشکده آرتمیا را به جهانیان به اثبات می رساند.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: آمریکا از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۹۲ تنها کشور دنیا تولید کننده سیست آرتمیا بود ولی اکنون شاهد حضور چین و برخی کشورهای مشترک المنافع بخصوص روسیه و قزاقستان در عرصه تولید آرتمیا هستیم. باعث افتخار است که دانشگاه ارومیه به همت متخصصین خود در پژوهشکده آرتمیا توانسته است با تولید و عرضه دانش فنی خود در این زمینه به قزاقستان و روسیه که محصول خود را بصورت خام با قیمت پایین به بازار عرضه می کنند، دانش را به فناوری و ثروت تبدیل نماید.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir