You are here
در نشست معاونین آموزشی دانشگاه های منطقه 3 کشور که به میزبانی دانشگاه ارومیه و با حضور مجازی دکتر واحدی معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، دکتر آین معاون آموزشی دانشگاه ارومیه به عنوان دبیر شورای هماهنگی معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3 کشور انتخاب و دانشگاه ارومیه به عنوان دبیرخانه این شورا معرفی شد.
برنامههای تحولی آموزش عالی با تمرکز بر مهارتآموزی و افزایش کارآمدی اجرایی میشود
معاون آموزشی وزیر علوم که به صورت مجازی در این نشست شرکت نموده، گفت: برنامههای تحولی آموزش عالی با هدف تقویت مهارتهای عملی دانشجویان، افزایش کارآمدی دانشگاهها و ارتقای رضایتمندی دانشجویان در حال اجرا است و پیگیری برنامه هفتم توسعه در این بخشها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
دکتر ابوالفضل واحدی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در آموزش عالی اظهار کرد: براساس برنامه هفتم توسعه، دانشگاهها موظف هستند آموزشهای مهارتی و عملی را در برنامههای درسی تقویت کنند تا فارغالتحصیلان توانمند و آماده ورود به بازار کار باشند.
وی افزود: وزارت علوم برنامههای تحولی خود را در چند محور اصلی شامل هوشمندسازی کلاسها، بهبود کیفیت آموزشی، افزایش کارآمدی اعضای هیئت علمی و ارتقای رضایتمندی دانشجویان پیش میبرد.
واحدی تأکید کرد: اقدامات تحولی با پیگیریهای مستمر و دستور کارهای مشخص، به تدریج در تمام دانشگاهها اجرا میشود و هدف نهایی ارتقای کیفیت آموزش، هماهنگی با نیازهای صنعت و افزایش کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاهها، از اجرای برنامههای تحولی آموزش عالی با هدف افزایش کارآمدی در دانشگاهها خبر داد و تأکید کرد: این برنامهها با همفکری و همافزایی دانشگاهها به سرانجام خواهد رسید.
دکتر واحدی با بیان اینکه توجه به آییننامههای آموزشی، ارتقای کیفیت تدریس و توانمندسازی هیأت علمی در دستور کار است، افزود: این موارد به مرور به دانشگاهها ارائه میشود.
وی افزود: نظرات و پیشنهادهای دانشگاهها باید به وزارت علوم منتقل شود تا در تصمیمگیریها مورد توجه قرار گیرد و علاقه به یادگیری و مهارتآموزی در میان دانشجویان افزایش یابد.
هوشمندسازی کلاسها و توسعه مهارتآموزی در دانشگاه ارومیه در دستور کار است
رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این نشست گفت: هوشمندسازی کلاسها و تجهیز دانشگاهها به فناوریهای نوین آموزشی از اولویتهای اصلی دانشگاهها است و در دو سال آینده کلاسهای هوشمند در هر دانشکده راهاندازی خواهد شد.
دکتر محمود رضازاده با اشاره به ضرورت هماهنگی آموزش دانشگاهی با نیازهای بازار کار، افزود: دانشگاهها موظف هستند آموزش مهارتهای عملی و تخصصی را در برنامههای درسی تقویت کنند تا فارغالتحصیلان بتوانند به صورت مؤثر وارد بازار کار شوند.
رئیس دانشگاه ارومیه همچنین بر اهمیت آموزش مجازی تأکید کرد و تصریح کرد: توسعه آموزشهای آنلاین، تقویت زیرساختها و بهرهگیری از فناوری نوین در روند آموزشی برای ارتقای کیفیت تحصیل دانشجویان ضروری است.
به گفته دکتر رضازاده، آموزش زبان انگلیسی نیز بخشی جداییناپذیر از برنامههای آموزشی دانشگاهها است و همه دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باید به این مهارت تسلط پیدا کنند تا بتوانند در سطح ملی و بینالمللی رقابت کنند.
وی با اشاره به تجربه دانشگاههای موفق منطقه در برگزاری کلاسهای مجازی گفت: ترکیب آموزش حضوری و مجازی، به همراه مهارتآموزی کاربردی، نقش مهمی در افزایش توانمندی فارغالتحصیلان و هماهنگی با نیازهای صنعت دارد و دانشگاه ارومیه قصد دارد این برنامهها را به طور گسترده اجرا کند.
رضازاده خواستار افزایش پژوهش و توانمند سازی اعضای هیات علمی و اساتید در دانشگاهها شد و اظهار کرد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و بین المللی سازی دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه ارومیه همچنین در خصوص نوسازی فضاهای آموزشی در دانشگاهها تصریح کرد: ضروری است با تامین بودجه، نسبت به نوسازی فضاهای آموزشی اقدام شود.
ارتقای کیفیت آموزش عالی یک ضرورت فوری است
دکتر اسماعیل آین، معاون آموزشی دانشگاه ارومیه با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور گفت: ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه باید در اولویت برنامهها قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم ارتقای مهارتهای همهجانبه دانشجویان افزود: هدف ما این است که مهارتمحوری در کنار آموزش نظری بهصورت عملیاتی در دانشگاهها اجرایی شود.
معاون آموزشی دانشگاه ارومیه همچنین با تأکید بر ضرورت تحول در برنامههای درسی گفت: برنامههای آموزشی باید متناسب با نیازهای روز جامعه بازنگری شوند تا بتوانند در ارتقای کیفیت آموزش مؤثر باشند.
وی به اهمیت تجهیز دانشگاهها به سیستمهای هوشمند و بهروز اشاره کرد و افزود: بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی میتواند نقش مؤثری در افزایش کیفیت آموزش عالی داشته باشد.
معاون آموزشی دانشگاه ارومیه تأکید کرد: باید فضایی در دانشگاهها فراهم شود که پاسخگوی نیازهای علمی و مهارتی دانشجویان و اعضای هیأت علمی باشد و علاقه به مطالعه و یادگیری در میان دانشجویان افزایش یابد.